Da lulesamene i Norge ble kristnet på 1720-tallet skjedde det gjennom
et massivt ”angrep” på samisk tro og livsanskuelse. I en tre-årsperiode
fra 2005-2007 har det pågått et forsoningsprosjekt for samer og
nordmenn i det området.
|
|
Hvordan skal en freds- og forsoningssøkende kirke i dag forholde seg
til den urett den selv engang skapte gjennom sin misjonsvirksomhet, i Sapmi og andre steder?
|
Thomas von Westen kommer til Sapmi, stjeler noaidens tromme, med de fatale konsekvenser det får på kort og lang sikt. Slik begynner den barnemusikalen som har premiere rett før forsoningskonferansen i Bodø.
|
Jeg satte meg fore å spore opp en besværlig dualistisk tilstand i
sinnet, det at man dras mot noe man ønsker seg og ikke har, og ikke kan
slippe det smertefulle man en gang opplevde og ikke ønsker å
gjenoppleve.
|
Gjennom det sjamanistiske forstørrelsesglasset som kalles trommereiser utforsker jeg psykens indre. Der har jeg funnet "klamringens vesen" et "vesen" som tydeligvis er utilfreds med tingens tilstand. Kan noe gjøres med det?
|
Et sted på svensk side av Finnskogen, noen mil fra Lekvattnet bodde det
en noaidi som het Muska. Han var kjent som en som kunne forlate kroppen
og dra til andre steder for å få rede på ting. En av de personene han
en gang fikk besøk av var den svenske etnografen, anatomen og
antropologen Gustav Wilhelm von Düben( 1822-1892).
|
|
|
<< Start < Forrige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Neste > Siste >>
|
Side 17 av 52 |